Een methode om succesvol te groeien als start-up in 6 stappen

Dave McClure, de oprichter van ‘500 Startups’, creëerde een methode van 6 stappen om start-ups te helpen van een idee naar het ontwikkelen van een succesvol bedrijf.

1. Bewustzijn

Het generen van naamsbekendheid, ook ‘brand awereness’ genoemd, gaat over het succesvol winnen van iemands aandacht.

Of het nu gaat om contentmarketing of betaalde advertenties, aandacht is de beslissende factor, omdat de inspanning nergens op uitloopt als iemand een potentiële klant je negeert.

Als je hun aandacht eenmaal gewonnen hebt, verspil het dan niet.

2. Acquisitie

Op welk kanaal brengen je (potentiële) klanten de meeste tijd door? Dus niet welk kanaal in het algemeen het meeste gebruikt wordt, maar welke je doelgroep het meest gebruikt.

Het juiste toegangskanaal kan de acquisitiekosten namelijk drastisch verlagen.

Als je het juiste kanaal gevonden hebt, is het zaak ze in je marketing funnel te krijgen. Dit kun je doen door een waardevol content item (white paper, video artikel) te produceren, in ruil voor hun contactinformatie.

Maak het proces zo soepel mogelijk en je zult zien dat ze uit zich zelf door je funnel gaan.

3. Onboarding

Dat ze zich hebben aangemeld voor je product of dienst, betekent niet dat het proces voorbij is. Ze willen blij gemaakt worden met dat wat je ze belooft hebt.

Als dit niet het geval is, dan neemt de kans toe dat ze geen verder actie ondernemen.

Wil je dit voorkomen? Zorg dan voor een strakke onboardingstrategie.

Zo’n stappenplan is eigenlijk vrij simpel te creëren door jezelf ‘en dan?’ af te vragen.

  • Iemand heeft zich zojuist aangemeld voor een videoseries, en dan?
  • Iemand heeft zojuist je app geïnstalleerd – wat nu?

Je onthardingsproces beantwoordt altijd wat er tijdens de volgende stap gaat gebeuren.

4. Retentie

Er zijn twee soorten bedrijven:

  1. Één keer keer is genoeg – wat betekent dat je één keer koopt en daarna niet meer communiceert!
  2. Op zoek naar een langdurige relatie – tijd en geld investeren om hun klanten gelukkig te maken en deel uit te maken van de levenscyclus van het merk.

Hint: optie #2 is beter.

Door continu je gezicht te laten zien, waarde te bieden en te communiceren, zorg je ervoor dat een klant daadwerkelijk klant blijft.

Retentie = groei op lange termijn.

Retentie stimuleert:

  1. Acquisitie (mond-tot-mondreclame, doorverwijzingen)
  2. Omzet (dezelfde klant koopt steeds opnieuw)
  3. Ambassadeurs (mensen die van je merk houden)

5. Dorverwijsingen

Iedereen weet dat mond-tot-mondreclame de beste vorm van marketing is. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.

Dropbox is er groot mee geworden.

Tegenwoordig zijn doorverwijzingssystemen ingebouwd in het onboardingproces. Je ziet het overal, van Airbnb tot aan de gemiddelde webwinkel.

Mond-tot-mondreclame werkt trouwens ook twee kanten op.

Een slechte ervaring zorgt ervoor dat er slecht over je gepraat wordt. Een goede ervaring zorgt ervoor dat er goed over je gepraat en aangeraden wordt.

6. Omzet

Je hebt klanten. Ze hebben je product gekocht, gebruiken het actief en zijn er dol op. Fantastisch!

Het werk is echter nog niet gedaan. Nu ligt de focus op de zogeheten ‘customer lifetime value’, ofwel de waarde van de klant gedurende de gehele periode van de relatie.

Manieren waarop je dit kunt optimaliseren zijn;

  • Het bouwen van een community
  • Het blijven bieden van waarde
  • Het product blijven verbeteren
  • Het ontwikkelen van nieuwe producten
  • Het aanbieden van verschillende prijsmodellen

Kortom, werk aan de winkel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.