Zo creëer je als start-up een succesvolle marketingstrategie

Ik heb door de jaren heen duizenden marketingstrategieën bestudeerd. Wat de succesvolle marketingstrategieën gemeen hebben is het gebruik van het OTWI-framework.

Decennialang gebruikten marketeers het framework van de 4P’s.

Het is gemaakt in de jaren zestig.

Het staat voor:

  1. Product
  2. Prijs:
  3. Promotie:
  4. Plaats

Het probleem is dat de 4P’s zich richten op het product, in plaats van de oplossingen voor de consument, maar vandaag de dag moet het framework meer consumentgericht zijn.

Gebruik daarom in plaats van de 4P’s het OTWI-framework

OTWI staat voor:

  1. Oplossing:
  2. Toegang
  3. Waarde:
  4. Informatie

Waar de 4P’s product/prijsgericht zijn, is OTWI probleem-/oplossingsgericht. Hieronder ligt ik het OTWI-framework per element toe.

1. Oplossing

In het verleden waren strategieën te productgericht. Op de ooh’s en aah’s, de toeters en bellen en negeerde de problemen die het voor consumenten oplost.

Tegenwoordig zou die strategie oplossingsgericht moeten zijn, omdat consumenten willen weten hoe je hun problemen zo snel mogelijk kunt oplossen.

2. Toegangskanaal

Voor het internet moesten we naar de plek toe waar een bepaald product verkocht werd. We gingen naar de winkel voor een nieuwe trui en naar de film in de bioscoop.

Tegenwoordig moeten bedrijven naar de consument toekomen, anders raken ze achterop.

Dat betekent wrijvingsloze toegang tot je producten en content.

Minder drempels = Meer conversies

3. Waarde

In het industriële tijdperk ging het om het beste product tegen de laagste prijs.

Dat is inmiddels anders, omdat de prijs tegenwoordig bepaald wordt door de toegevoegde waarde.

Als je je richt op de toegevoegde waarde die jouw product levert, dan vinden consumenten het niet erg om de prijs te betalen.

4. Informatie

Promoties alleen zijn niet genoeg om consumenten meer te laten kopen.

Ze moeten zich bewust zijn van het probleem dat jouw product oplost, de voordelen ten opzichte van de alternatieven, de unieke waarde die je levert, bewijs dat het werkt etc.

Als ze goed geïnformeerd zijn, zullen ze actie ondernemen.

Richt je daarom op het informeren van consumenten met de informatie die hen het vertrouwen geeft om te handelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.