Zo Start Ook Jij Je Eigen Online Bedrijf!

Op het moment dat het grootste gedeelte van de wereld nog altijd vastzit in het zogenaamde hamster wiel van de negen tot vijf cultuur, is er een nieuwe manier van werk aan het opkomen.

Het kaliber werk waar het hart van de meeste mensen sneller van gaat kloppen!

Het is een subcultuur van mensen die echte welvaart in de vorm van vrijheid en tijd boven de illusionaire welvaart van geld verheft.

Dankzij het alsmaar ontwikkelde wereldwijde web en de technologie daar omheen, wordt het bouwen van een online bedrijf, een door ons zogenaamd ‘vrijheidsbedrijfje’ genoemd, alsmaar eenvoudiger!

Indien je nog niet eerder van het fenomeen vrijheidsbedrijf gehoord hebt, hier een korte uitleg.

Een vrijheidsbedrijf is het type bedrijf, in het Engels ook wel lifestyle business genoemd, waarmee je van een bepaalde levensstijl kan genieten vol vrijheid, terwijl je een leuke hoeveelheid geld verdiend!

Let wel, dit is waarschijnlijk niet het type bedrijf waarmee je rijk kan worden door een waardevolle exit, maar dat is hier ook niet het doel van.

Denk aan een 4-hour-work-week-achtig bedrijfje wat het jou mogelijk maakt locatie onafhankelijk te leven. Waarmee je dus kan ondernemen terwijl je VOLOP geniet van het leven, ergens in het verre oosten!

Ik weet dat dit de meeste van jullie als muziek in de oren klinkt.

We zijn ambitieuze millenials.

Opgegroeid met het internet en later sociale media weten we dondersgoed wat de wereld te bieden heeft. Veel beter dan de negen tot vijf cultuur van de generatie voor ons, vind je niet?

Oh en als je toevallig wat ouder bent en hier terecht bent gekomen, geen zorgen, jij kunt ook zo’n situatie voor jezelf creëren.

Sterker nog, ik zie mensen van alle leeftijden een online bedrijf runnen!

Als online ondernemer kan ik je vertellen dat er geen andere manier bestaat die meer vrijheid biedt dan deze! Omdat je als online ondernemer volledig flexibel bent in waar en wanneer je werkt.

Sinds tijd waardevoller is dan geld is het een luxepositie waar de meeste onder ons alleen van kunnen dromen!

Geld komt en gaat.

Tijd dat eenmaal is besteed komt simpelweg niet meer terug en de kracht van een online bedrijf is dat, als je het goed doet, je tijd zelf in alle vrijheid kunt indelen.

“I never said it would be easy, I only said it would be worth it.”

Mae West

Hoe je begint

Als je serieus bent over het opzetten van een online bedrijf, dan is er wel degelijk een proces dat je moet doorlopen om hier succesvol mee te worden.

Het mooie van dit alles is dat je volledig VRIJ bent in wat, wanneer en met wie je alles doet! Je kan er dus bijvoorbeeld voor kiezen vanuit huis te werken in je favoriete stad in Nederland of juist de biezen te pakken en in een stad als Barcelona, Chiang Mai of Medellín gaan wonen!

Klinkt goed? Mooi, gaan we door!

De voornaamste reden om elders in de wereld te gaan wonen zijn kosten. In landen als Thailand of Colombia krijg je veel meer voor je euro.

Het doel is hierbij dat je je kosten laag houdt en leert om je bedrijf op te schalen. Dit kan je vervolgens de mogelijkheid geven bepaalde taken uit te besteden aan andere wat je de mogelijkheid geeft je te focussen op waar je goed in bent en wat authentieke waarde toevoegt aan het bedrijf.

Vergis je niet, het is zeker niet makkelijk maar je vrijheid op prijs stelt en de puzzel is gelegd, is ‘t het zeker waard!

Waar je dan heen gaat is aan jou, maar voordat je in die situatie zit moet je eerst helder krijgen wat jouw ideale situatie is. Vervolgens moet je natuurlijk het een en ander aan actie ondernemen!

Het bouwen van een bedrijf zonder echt helder te hebben waar je heen wilt is, zonde van je tijd.

Een ander belangrijk punt waar je rekening mee moet houden is het type product en/of service dat je wilt gaan aanbieden. Een vrijheidsbedrijfje heeft naar mijn mening enige vorm van passief inkomen, ofwel inkomen dat geheel geautomatiseerd binnenkomt.

Belangrijk om hier te weten is dat passief inkomen een stuk lastiger is om te creëren, omdat je eerst de producten en systemen moet bouwen. Dat kost tijd. Veel tijd.

Zou je niet veel liever meteen betaald worden voor het werk dat je levert?

In het geval van een dienstverband krijg je geld voor de werktijd die je levert. Dit heeft in mijn ogen niks te maken met een interessante levensstijl, maar toch kiezen veel mensen hiervoor. Enkel omdat het METEEN resultaat levert.

Je moet dus de juiste werkethiek en veel geduld hebben wil je een online ondernemer worden!

Een goeie om over na te denken als je voor je dertigste al ‘vastzit’ in de zekerheid van een dienstverband!

Stap #1: Definieer jouw ideale situatie

Zie jij het wel zitten om op een strand ergens in Zuidoost-Azië te werken? Of misschien toch liever in een koffiehuis in hartje centrum van een Amerikaanse stad?

Het is belangrijk om erachter te komen wat je precies wil.

Een oppervlakkig idee in je hoofd is hier niet voldoende. Schrijf het op, het liefst zo specifiek mogelijk. Dit is oprecht essentieel om wat je vervolgens gaat doen te laten werken.

Dingen veranderen zodra je ze opschrijft.

Als je al een tijdje serieus bent over het starten van een bedrijfje; nu is de tijd om jouw ideale situatie te definiëren. Doe het zo specifiek mogelijk met elk mogelijk detail die je kan bedenken. Schrijf alles op wat je je kunt bedenken.

Stap #2: Maak een visualisatie bord

Succes komt tot stand door het consistent ondernemen van actie. Nu dat alle belangrijke stappen helder zijn, is het belangrijk gemotiveerd te blijven.

Een visualisatie bord is hier een perfecte tool voor.

Zo kun je bijvoorbeeld een aantal foto’s bij elkaar zoeken van de situaties waar jij in de toekomst graag in terecht komt. Schrijf daarbij je doelen en hoe je denkt deze te gaan bereiken (de actiestappen) en voila; een visualisatie bord.

Die van mij is een compilatie van reisfoto’s en klassieke auto’s met de vier bullet points: €5000 euro freedom business (financiële vrijheid), dating a beautiful adventurous girl (liefde & connectie), 80 kilo’s and ripped (gezondheid) en happy days (spiritueel).

Stap #3: Identificeer een probleem zonder (de juiste) oplossing

Nu je alles voor jezelf duidelijk hebt is het tijd voor het identificeren van een ‘niche’ markt waar jij waarde aan toe kan voegen door middel van een product of service.

Jouw doel bij het opzetten van elk soort bedrijf, is uitzoeken wat de beste aanpak hier zal zijn.

Denk je dat het je lukt alles in detail op te kunnen schrijven?

Belangrijkste hier is dat je in ieder geval een begin maakt. De meeste mensen komen niet verder dan een simpel idee.

Probeer jezelf het probleem dat de ideale klant heeft in te beelden.

Hoe beter je het probleem begrijpt, hoe groter de kans dat je uiteindelijk de juiste oplossing weet te bieden.

Je kunt niet verwachten de juiste oplossing te bieden, zonder eerste volledig te begrijpen hoe jouw potentieële klant zich over een bepaalt probleem voelt.

Een voorbeeld van een product of service is een digitaal product zoals een ebook of een online cursus of een fysiek product zoals een nieuw matras.

Nogmaals, hoe beter je het probleem begrijpt, hoe beter je in staat zal zijn de juiste oplossing te bieden. Dit is oprecht een essentieel punt.

Zo belangrijk zelfs dat het heel goed het verschil kan zijn tussen succes en falen dus doe er alles aan om het bij het goede eind te hebben!

“Ideas are shit, execution is the game” – Gary Vaynerchuck

Stap #4: Creëer de juiste oplossing

Zoals ik al eerder zei zit er een enorme kracht achter een door waarde gedreven oplossing.

Je voegt waarde toe door een oplossing te bieden voor een probleem of brandende behoefte en het geeft je de mogelijkheid je leven volgens jouw voorwaarden te leven!

Een klassieke win-win situatie dus!

Probeer dus op zoek te gaan naar een oplossing dat binnen het kader van passief inkomen valt.

Digitale informatieproducten, zoals e-books en online cursussen, kosten veel tijd en energie om te produceren, maar zodra het systeem staat is het af.

En het mooiste van alles is, door het bouwen van een zogenaamd ‘sales-funnel’, kun je de verkoop volledig automatiseren!

Kortom, beslis hoe de juiste oplossing eruitziet en ontwikkel vervolgens een ongekend goed product of service.

De mate van succes die jij uiteindelijk zal gaan hebben hangt af van hoeveel waarde jij weet te creëren.

Verwacht niet dat je dit in een jaar even voor elkaar bokst. Het bouwen van een systeem als dit kost tijd, veel tijd maar het is het tegelijkertijd 100% waard!

Stap #5: Creëer de bestemming

Met bestemming bedoel ik een thuiskomen voor zowel klanten als jezelf. Een bestemming in de vorm van een website en een blog.

Als je dus besluit geen blog te beginnen, loop je de kans op grote een hoeveelheid ‘verkeer’ mis.

Een blog is namelijk een essentieel element als dé bron voor verkeer naar je website en is een manier om enorme hoeveelheid waarde toe te voegen aan je volgers.

Het is dus een essentieel element dat niet mag ontbreken!

De content die je schrijft levert een enorme hoeveel waarde, terwijl het mensen oprecht geïnteresseerd maakt in wat je te bieden hebt.

Hoe je het ook went of keert, zonder een digitale bestemming ga je het anno 2017 simpelweg niet meer redden!

De meeste effectieve manier om mensen geïnteresseerd te krijgen in wat je te bieden hebt is een website met een blog. Dit proces wordt ook wel ‘inbound marketing’ genoemd.

De digitale bestemming is het thuiskomen waar klanten terecht kunnen voor waardevolle informatie en producten!

Stap #6: Creëer een publiek

Het doel van het bouwen van een digitale bestemming is uiteindelijk het creëren van een publiek.

Hoe je dat precies doet?

Waar het daarbij zo ongeveer op neer komt, is het creëren van hoogwaardige content zodat niemand nog iets van jou wil missen.

Er zijn verschillende manieren om gevonden te worden, waaronder de befaamde zoekmachine optimalisatie, sociale media of betaalde advertenties als Facebook ads en Google Adwords.

Betaalde advertenties zijn goed om te gebruiken bij het lanceren van een product.

Bij het bouwen van een publiek hoort ook een e-mail lijst.

De beste manier om contactinformatie van potentiële klanten te krijgen is door het creëren van een ‘lead magnet’. Die leads komen vervolgens in een automatisch beantwoorde lijst, waarna je vervolgens meer toegevoegde waarde kan leveren en producten en services aan kunt bieden.

Een lifestyle bedrijfje zonder publiek is simpelweg niet of nauwelijks mogelijk om deze redenen.

Stap #7: Groei je publiek en houd ze toegewijd

Nog een belangrijk punt bij het bouwen van een vrijheidsbedrijfje is het groeien van je publiek.

Dit gebeurt over een langere periode en alleen als je oprecht waarde weet toe te voegen.

Onthoud dat het niet alleen gaat om bezoekers maar om het dienen van die bezoekers in een oplossing voor hun probleem en er om die reden voor zorgen dat ze in de ‘sales funnel’ belanden.

Kortom, website traffic is goed maar het is zonde het daarbij blijft!

Behandel je bezoekers met respect en probeer geen gekke of stiekeme fratsen uit te halen.

Reputatie is een sleutel tot succes in elk soort en type bedrijf. Doe er daarom alles aan om die reputatie hoog te houden!

Stap #8: Vind een mentor

Het bouwen van een vrijheidsbedrijf terwijl je rond de wereld reist is niet makkelijk.

Niet dat het vanuit huis wel makkelijk te doen is. Het is vooral het feit dat je elke week van omgeving verandert wat je uit je focus haalt.

Je raakt op een gegeven moment simpelweg het spoor bijster over wat er precies gedaan moet worden.

Het kan dan zijn dat je je plannen noodgedwongen moet omgooien om in dezelfde levensstijl te kunnen blijven leven als je op zo’n moment afhankelijk bent van het inkomen.

Vind voor jezelf een goeie mentor die precies weet hoe en wat. Die zijn of haar zaakjes zo geregeld heeft dat je met een gerust hart kunt wensen om dezelfde resultaten te behalen.

Het is belangrijk dat je niet zomaar van iedereen advies aanneemt. Het online verdienmodel van veel mensen is het leren hoe je online geld verdient. Best triest, ik weet het.

Zoek dus iemand die verstand van zaken heeft. Dit hoef ik niet per se te zijn, zolang het maar iemand is die in ieder geval zelf heeft ervaren hoe het is een online bedrijf op te zetten!

Er gaan namelijk vrijwel zeker momenten komen waarop je even niet meer weet wat te doen.

Een mentor kan je tot waardevolle inzichten brengen die je zogenaamde leercurve aanzienlijke kunnen verkorten.

Stap #9: Leer om uit te besteden

Een van de moeilijkste aspecten bij het bouwen van een bedrijf in elke vorm is dat de meeste van ons proberen alles zelf te doen.

Dit is simpelweg onmogelijk.

Je hebt 24 uur in een dag en daar moet je het mee doen.

Door te leren uit besteden, kun je bouwen op de tijd en energie van andere mensen en heb je de mogelijkheid taken die je het minst interessant of leuk vindt door te schuiven naar anderen.

Het grootste voordeel is dat je hierdoor meer tijd voor jezelf creëert en je daarnaast kunt focussen op de taken die het meeste waarde toevoegen.

Bouw een groep mensen om je heen die gespecialiseerd zijn in verschillende velden.

Er is via platvormen als Freelancer en Fiver een scala van mensen te vinden die graag taken als grafisch design of copywriting van je overnemen.

Dat was hem en het is nu aan jou wat je ermee gaat doen!

De groeten,
Tom

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *