Mijn Verkoopfilosofie: Een Nieuwe Kijk Op Verkopen

Ik ben vrijwel continue bezig met hoe ik door een andere strategie de uitkomst ergens van kan optimaliseren. Belangrijk hierin is te luisteren naar de feedback die je krijgt. Verkopen is voor veel mensen een lastig onderwerp om vast te pakken en dat kan ik enigszins best goed begrijpen.

Ikzelf heb door de jaren heen zeker het een en ander aan pijnlijke fouten gemaakt en die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.

In dit artikel deel ik met je wat ik heb geleerd.

Ik stel mezelf voor dit artikel de volgende vraag: als ik het opnieuw zou moeten leren, wat zou ik dan anders doen?

Strategie is alles en hoe meer je leert, hoe meer slimme keuzes je leert maken op basis van een betere tactiek. Nu is wat ik met je gaan delen geen gloednieuwe strategie, maar meer een gezonde cocktail.

Het Vinden Van Synergie In Het Verkoopproces

Er zijn tal van verschillende manieren van verkopen en ondanks dat deze verschillende manieren en strategieën op zichzelf allemaal wel een kern van waarheid hebben is het volgende het meest belangrijk: een strategie die gebaseerd is op integriteit, aansluit bij de dromen van je klant en in lijn staat met je eigen filosofie. 

Je kunt eindeloos veel leren over verkopen en dat proberen toe te passen, maar als het niet aansluit bij je eigen filosofie of de dromen van je klant zal het aan een van beide kanten niet resoneren. 

Dit is cruciaal! 

Ik herinner mezelf tegenwoordig altijd aan wat mijn dromen waren voordat ik voor mezelf begon. Ik had een passie en wilde daar dolgraag wat mee doen. 

Ik leerde al snel dat het #1 aspect hierbij toegevoegde waarde is. 

Als jij iets voor een ander gedaan kan krijgen – wat die ander niet kan – dan kun je waarde toevoegen. Die waarde propositie is essentieel en komt neer op de dromen van de klant. 

Maar de klant kan nog zo graag iets willen, als dit buiten jouw gevoel voor ethiek ligt, zal het niet goed voelen en zul niet of minder in staat zijn die waarde te leveren.

In het verkoopproces, waar je de klant dus bewust maakt van het feit dat jij hun droom kan vervullen is het dus enorm belangrijk dat hier synergie is. Dit is meteen de reden waarom ik al mijn prospects via een vragen formulier en strategiesessie de kans geef klant bij mij te worden, mits er synergie bestaat.

Dit is waar de magie begint. 

Verkopen wordt dan namelijk heel simpel. Jouw klant heeft een droom, ook wel gewenste situatie en jij weet hoe je hier kan komen. Het enige wat je dan hoeft te doen is het schetsen van deze gewenste situatie en ze duidelijk maken dat jij precies weet hoe je dat kan bereiken. 

That’s it.

Wat je vervolgens krijgt is dat mensen excuses of bezwaren verzinnen of niet helemaal zeker weten of dit wel het goede moment is. Dat is vrij normaal. 

Mensen vinden het over het algemeen vervelend om een keuze te maken en stellen het om die reden zo veel mogelijk uit. Het enige wat je hier moet doen is ze helpen die keuze te maken, doen we dit wel of niet? Punt. 

Het volgende aspect is naar mijn idee key in een gesprek zoals ik hierboven schetste: 

Wat belangrijk is in een verkoopgesprek is dat jij je visie niet uit het oog verliest. Dit is de blinde overtuiging dat wat jij hebt goud is.

Mijn droom is om de Nederlandse coachings- en consultancy wereld radicaal te veranderen door mijn innovatieve methodes en ongekende manier van denken.

Deze overtuiging helpt mij altijd weer door zo’n verkoopgesprek heen. 

Het is die overtuiging die mensen het idee geeft dat waar jij mee bezig bent hét antwoord is op hun vraag en er is naar mijn idee geen truc of techniek die daar omheen kan.

Toen ik drie jaar geleden begon leerde ik al snel dat de persoon aan wie ik verkocht belangrijker was dan wat ik verkocht. Ik leerde al snel dat het niet uitmaakte wat ik aanbood, de kwaliteit was doorslaggevend. Als je de juiste mensen weet te vinden – de mensen waar die synergie bestaat tussen jouw dromen en hun gewenste situatie – heb je al snel een heel ander gesprek.

Ik zal je een voorbeeld geven:

Stel, ik bereik twee verschillende mensen. De ene persoon wil eigenlijk alleen maar snel geld verdienen zodat hij lekker op vakantie kan, terwijl de ander volledig gaat voor hetgeen waarvan zij diep van binnen weet dat dat het beste is om te doen. 

Wie denk je dat er meer bereid is om zowel tijd als geld te investeren om zijn of haar gewenste situatie te bereiken. Precies, zij die haar passie najaagt. 

Dit bedoel ik met het vinden van hoge kwaliteit mensen en dat begint al bij het definiëren van je eigen dromen en missie. Als je eenmaal in de gaten krijgt hoe dit werkt en je weet je prospects daar op te filteren, gaat het verkopen van jouw product of service vrijwel automatisch. Cool niet?

Kortom, als het om verkopen gaat, moet je simpelweg de juiste redenen hebben waarom je iets verkoopt. Als ik terug in de tijd zou kunnen gaan zou ik dit meteen veranderen aan mijn benadering van verkopen.

In de wereld van vandaag hebben veel mensen de neiging moeilijk te denken. Echter is er nogal een groot verschil tussen moeilijk doen en anders doen. 

Ik sta zeker achter je verkoop aanpak herzien. Beter, slimmer, efficiënter, effectiever. Echter denken veel mensen te moeilijk over het vinden van manieren om dingen anders te doen. 

Mijn filosofie is heel simpel. 

Iemand heeft een huidige situatie en gewenste situatie en jij weet hoe je die gewenste situatie snel en zonder al te veel moeite kunt bereiken. Als je dat helder hebt en er is een synergie in elkaars ambities en dromen kun je zaken doen. Simpel zat! 

Als ik terug in de tijd kon zou ik mijn benadering voor verkopen zeker veranderen. Mijn focus ligt nu enkel op het waarmaken van zowel de dromen en ambities van mezelf als die van mijn klanten. 

Als je die synergie weet te vinden, kun je altijd iets moois neerzetten! 

Vond je dit een innoverend artikel? Deel deze dan met iemand die ook zijn dromen en ambities waar wil maken door zich in te zetten voor de dromen en ambities van een ander! 

Dat zullen ze 100% waarderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *